Slagelse Kommune: En kaskade af natur og kultur

Vi vil så gerne have, at du bliver lidt længere, for hvordan vil du ellers nå at stifte bekendtskab med 180 km kystlinje, vore vidunderlige badestrande og vore mange historiske perler, der står i kø.

Vi vil så gerne have, at du bliver lidt længere. For hvordan vil du ellers nå at stifte bekendtskab med 180 km kystlinje, vores fantastiske badestrande og vores mange historiske perler, der står i kø?

Slagelse Kommune består af tre købstæder – hver med deres egenart – som alle har rødder tilbage til Middelalderen. Hertil føjer sig nære landsbysamfund, herregårde og naturoplevelser. Det er konservativ politik at bevare vore lokale perler.

Vores verdenskendte eventyrdigter H.C. Andersen følte sine ungdomsår på latinskolen som et liv i ”Plagelse”. Sidenhen fandt han dog inspiration til at forfatte sine legendariske eventyr på vore godser og herregårde: Espe, Basnæs, Borreby og Holsteinborg, som nutidens gæster også kan nyde.

Købstæderne Korsør og Skælskør er med deres beliggenhed ud til Storebælt uundgåelige besøgsmål. Korsør finder du omringet af vand på tre sider, med lystbådehavn, en naturskøn lystskov og Danmarks største nor, middelalderfæstningen og den pittoreske, bevaringsværdige bykerne med Kongegården, hvor Caroline Matilde og Struense var indkvarteret. Fra Korsør binder vi Danmark sammen med den majestætiske Storebæltsbro.

Skælskør er smørhullet mellem Skælskør Fjord og Storebælt på den ene side og det idyllisk beliggende nor på den anden – forbundet af en lille kanal i den allerældste Middelalderbydel. Lystbådehavn, lystskov og ikke mindst Kobæk Strand er naturlige trækplastre, der sammen med byens rige kulturliv skaber en ganske særlig atmosfære.

Slagelse er kommunens største by med skønne torvepladser, et godt handelsstrøg, garderhusarer og middelalderkirken Sct. Mikkels midt i byen. Og der er Antvorskov kloster og den enestående Trelleborg Vikingeborg – alle spændende destinationer med historisk vingesus.

Vores tre købstadssøjler binder hele kommunen sammen – fra Drøsselbjerg i nord til Bisserup i syd – med de mange små og lidt større landsbysamfund. Hertil unikke Agersø og Omø, der både rummer hverdagsliv og fritids-ferieliv.

Lad os byde os til over for turisterne også med vore skønne badestrande, gode adgangsveje og effektiv skiltning, badebroer og gode toiletforhold. Slagelse Kommune skal blomstre med ”Blå flag”. Vi skal tilgodese campingfolket med flere attraktivt beliggende campingpladser – for eksempel ved Kobæk Strand.

Vi skal højne den grønne cykelturisme med velholdte cykelstier – og igen ordentlig skiltning – og gøre adgangsvejen fra vest mere attraktiv – gerne med en cykelfærge i sommerhalvåret, så cyklisterne ikke bremses af Storebælt og dermed bliver på det smilende Fyn.

Det er konservativ politik at gøre kommunen attraktiv. Også for gæster udefra. Den tiltrækkende, den spændende og den mangfoldige kommune skaber liv og arbejdspladser – og talrige oplevelser for både vores gæster og os, der elsker at bo netop her.