Læserbrev

Vi sidder i Luksusfælden

Åbent brev til borgmesteren:

Kære John Dyrby,

Slagelse Kommune – det er os alle sammen – vi sidder i Luksusfælden, og jeg personligt er spændt på, hvornår vi alle skal optræde på TV…

Det er dér, hvor luksusnarkomanerne står hændervridende med kaskader af tårer styrtende ned ad kinderne, mens de stålsatte pengemænd og -damer forklarer forskellen på nødvendigheder og på det, man bare må have. To biler er en for meget, og lørdagsslik i kiloposer er ikke god tone. Skriv indkøbsseddel og hold dig til den frem for fristelserne og så videre.

Svømmehaller, ridecentre, smukke torvepladser, en ekstra udspringscontainer i Halsskov Havn og en udtjent DSB-færge, der afspejler en stor del af Korsørs DNA, giver god mening, men har måske ikke førsteprioritet, hvis du vil passe på dine borgere.

Det gør højvandssikring af Korsørs og Skælskørs bymidter til gengæld, for det er dér, mange af kommunens borgere bor.

Hvad koster højvandssikringen af de to bymidter? Og hvor meget kostede skader, oprydning og erstatning efter de tilbagevendende oversvømmelser? Hvad er prisen for dine borgeres gode nattesøvn?

Kommunen har udpeget områder, der ligger mindre end 3 mter over daglig vande, det samme har staten, som risikoområder. Pilen peger direkte mod Korsørs og Skælskør bymidter.

Og som det dengang nyvalgte byrådsmedlem Jørn-Ole Didriksen meldte ud til Sjællandske: ”Nu skal Korsør altså have en stormsikring, som der er blevet talt om i flere år. Men hver gang er det druknet i snak og sagsbehandling!”

Vi borgere i de to ”små” købstæder beder om, at du passer lidt bedre på os, vores familier og vores hjem. Så kære John Dyrby, drag omsorg for os – dine borgere, mens du har os.

Kærlig hilsen,
Jane Kjølbye
Slottensgade 16, Korsør

Læserbrevet blev bragt i Sjællandske den 2. september 2021.